Sociale medier booster din digitale identitet

Online reputation management er blevet et fænomen, som er svært at komme uden om som menigmand eller –kvinde. De fleste over 18 år overvåger, hvad Google afslører om dem. Og mange forsøger at påvirke resultatet. Det viser en ny undersøgelse fra amerikanske Pew Research Centers Internet & American Life Project.

Rapporten ’Reputation Management and Social media’ slår således fast, at rygteovervågningen nu er et afgørende karakteristika for livet på nettet. Profileringen i søgemaskiner og sociale medier spiller en central rolle i konstruktionen af en digital identitet, som er svær at ignorere – eller at klare sig uden for den sags skyld. For det handler om at være synlig og skabe sig et godt, personligt image. Gennem en social netværksprofil sikrer man sig en platform, hvor man i høj grad selv kan styre de informationer, som bidrager til det virtuelle selvportræt. Derfor er antallet af voksne, som har oprettet en profil på Facebook, Linkedin eller lignende fora, boomet siden 2006.

Men profilering gennem sociale netværk og vedligeholdelsen af en digital identitet er en tricky størrelse, som ikke alle aldersgrupper er lige gode til at håndtere. De bedste er både selvkritiske, reflekterer over vennekredsen og er dygtige til at segmentere netværk og offentlighed i mindre målgrupper.

Læs mere i artiklen Boost din digitale identitetKommunikationsforum.

Tags: ,

Endnu ingen kommentarer.

Skriv et svar

Vi samler statistik ved hjælp af cookies. Ønsker du helt at undgå cookies, skal du slå cookies fra i din browser.
Accepter Cookies
x